Ditten och datten om djur




Igår sprang grannens hund runt som ett yrväder.
Alla ville hjälpa till. Så småningom fick vi tag på ägarna. Hunden? Den var inte särskilt svår att fånga in, en svart liten pudelhane. Tikarna hemma löpte och han hade blivit omhändertagen av en kompis under tiden, varifrån han rymt hem. Gnällde mest vid dörren.


Jag älskar hundar, min största idol är Cesar Millan, om ni inte sett honom på tv i "Mannen som talar med hundar" så har ni missat någonting. Det är hundpsykologi, jätteintressant och massor är överförbart till hästar. Jag har försökt lära mig så mkt som möjligt om just hästfilosofi och jag vet att de är väldigt olika hundarna men som sagt mkt går att överföra.


På tal om hästar, senast jag red var i söndags. Inte orkat ringa Agneta. Lat! Och senast vi klickerträna var ett bra tag sedan. Eftersom vi är precis i ingångsstadiet kan jag lika gärna förklara vad vi har gjort.




Jag har kommit på ett klickljud som låter "i i" eftersom jag inte äger någon klicker


Jag försökte klicka in Figaro första gången. Totalt fiasko. Inte nog med att han aldrig fattade grejen, han utnyttjade min förvirring och flyttade på mig over and over, jag märkte ingenting men åh vad lärorik en film kan vara.


Nåja man kan inte lyckas varje gång. Prövade igen och denna gången mer påläst. Det är möjligt att han förstod nu. Det enda jag gjorde var att sträcka ut handen knuten, säga min klick och öppna handen. Först med 20knäckebröd bitar. Och hade jag tänkt med 20 knäckebrödsbitar till när han fått en paus att tänka. Men vet ni vad hästen funderade ut? Knäckebröd är äckligt! Jaha, flingor då. Nää. Men skit it du får några korn havre tjugo gånger. Sedan sket jag i att göra mer den dan.


Del 3. Den enda gången jag kan säga att det gått hyfsat bra. Jag gjorde som ovan 20 bitar äpple, det är det enda som går ner och det är knappt. Lustigt min häst vill inte ha mat ur min hand. Han hatar mig! Iaf, träningen jag gjorde var mkt överambitiös. jag tyckte att eftersom han alltid är så duktig och han fattar så snabbt så kör vi allra högsta leveln på en gång och försöker buga och så småningom ligga. Men han fatta inte. Surprised? Missförstå mig inte han gjorde sitt bästa och var jätteduktig.


Del 4. Jag har svalt lite iver och insett att man börjar med saker och ting på steg 1. Så för att se om "i i" etsat in sig i hans hjärna tränade jag target. Det innebär att han ska nosa(stöta till) ett föremål jag håller fram, med mulen. Han förstod detta på en gång. Han gjorde det jag lovar. Halvvägs igenom äppelbitarna började han testa om han verkligen var tvungen att stöta till den där knallrosa neccesären eller om det inte var nödvändigt. Jag väntade ut honom. Han ser lurig ut, sen stöter han bestämt till den och väntar på sitt godis. Han är verkligen inte dum. När man tränar target är det viktigt att man tar bort föremålet efter stöt, ger hästen godis och väntar tills hästen tuggat klart innan man håller fram det igen. Jag slarvade lite på den punkten. Men jag är nybörjare på det här, jag var så glad att han ville jobba med mig och full i skratt av alla hans grimaser.

Kommer uppdatera mig mer om mina tankar runt hästar även hundar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0