Hästsnack igen

Innan jag åkte ut till stallet hämtade jag min nya kamera.
Min samsung L210 med tillbehör

Jo, idag var jag ute på Lisö igen. Idag var en sån dag som Figaro tyckte att det verkade roligt att komma in. Skönt eftersom det är lättare att hämta Amigo samtidigt när båda uppför sig perfekt.


Jag har nämnt Figaro en del men inte skrivit särskilt mkt om Amigo, förklaringen är enkel, jag har inte hanterat Amigo för egen del på ett år eller mer. Det är ändå lite kul hur mitt horsemanshiputövande är så enkelt med Amigo, praktiskt taget alla hästar lyssnar jättebra. Har inte funnit något undantag ännu. I vilket fall jag skulle beskriva Figaro som uppmärksam men Amigo kan man beskriva som både uppmärksam och alert. Jag menar inte att Figaro är dålig, men han sätter mig ständigt på prov.


Min horsemanshipkunskap började jag skaffa mig för ungefär 8 månader sedan så Amigo har aldrig upplevt det förut. Men som sagt han var mer alert än Figaro. Förutom att flytta honom en smula innan jag satt upp så utövade jag vänskapsleken, den går ut på att du ska kunna röra hästen överallt. Amigo var lite kittlig men det gick över.


Vill du veta mer om NaturalHorsemanship? Gå in på www.equerry.se och läs artiklarna. För att veta mer om lekarna så kan du söka på "Parellis sju lekar".Vad jag har förstått så kan man antingen vara ranghög eller ranglåg. Om man flyttar på hästen utför man en dominanshandling. Om du låter hästen flytta på dig bevisar du att du är en ranglåg individ och ranghöga uppskattar inte initiativ från ranglåga och det är där man kan få problem med sin häst.

Amigo i måndags

Jag red Amigo. I högergalopp lade han först över mig på vänstersida men när jag insåg detta, det var ganska tydligt, så blev det bättre. Jag gjorde lite ledarskapsövningar från hästryggen. Genom att göra ledarskapsövningar, bestämma över tempot och hela tiden göra ritten intressant för hästen så finns det ingen anledning att använda spöt. Är du ranghög som ryttare behöver inte hästen protestera. Tänk på att om du är ranghög och hästen inte gör som du vill, ja då har du varit otålig eller otydlig. Hästen kan även helt enkelt varit ouppmärksam. Vid dressyrträning är spöt ett hjälpmedel, men som med alla andra hjälpmedel ska du inte använda det om du inte vet vad du gör. Det är alldeles för många som slår hästar av okunskap. Och jag kan påpeka att Figaro sällan är så lat nuförtiden att jag behöver peta till honom. Eller jag tror snarare att det är jag som blivit bättre på att aktivera honom.^^


Klicka Figaro, men hade ingen energi att rida honom. Konditionen är inte som den varit. Suck, ut och springa me sig ska man vällan. Figaro var supersöt idag. Det sista jag gjorde var att slänga iväg neccesären till andra änden av boxen. Med huvudet i marken lommar hästen efter den plockar upp den och skakar glatt på den. Efter springer jag och belönar med godis. Snart så, snart ska ni få se på riktig apportering. Men jag ska be mamma att filma oss när han tar den ur min hand, skakar den, släpper den på golvet plockar upp den och ger tillbaka den till mig. Det är urgulligt!


Att leda hästar i grimskaft är som att hålla en hund i koppel, precis som Cesar gör med hundarna gör jag med hästarna. Man är uppmärksam på dem och korrigerar innan de hinner göra alltför mkt fel. Figaro går bättre i grimma nu. Amigo gick klanderfritt och honom har de satt kedja på för att han är så dum. Ja, om det stämmer, att han är så dum, kommer jag att få mig en otrevlig överraskning (eftersom jag inte använder kedjan) och jag lovar att berätta det här på bloggen om han släpar med sig mig runt stallet eller nåt.




Lisapinocio och moirapinocio

de här är några av bilderna jag tog i måndags


AmigoHobbeFigaro sötnos

de här tog jag idag på vackra (trötta) pållarna och min egen utstyrsel som var ovanligt elegant.
Ridstövlar, nytvättade ridbyxor och en skjorta. Wow! I vanliga fall, chaps med skor, smutsiga ridbyxor, nån tröja.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0