Hästsnack med många trådar och tips

Idag åkte jag ut till lisö, det var ett tag sen. Men det ska det bli ändring på nu, nu ska jag börja rida mer igen. Pratade med Agneta om det, det är hennes hästar så man får ju inte ta sig alltför stora friheter. Men ju oftare jag är där desto mer hjälp kommer hon att få med mockningen. Nu går de ute dygnet runt så jag hinner repa mig tillräckligt tills det är dags. Andra sysslor som fodringar och vad det nu kan vara kommer jag också göra så hon lär inte klaga.:)


Mitt stallschema kan se ut något som det här:

Måndag: Rida Figaro och Amigo på förmiddag.

Tisdag: Amigo förmiddag

Onsdag: Figaro och Amigo

Fredag: Amigo förmiddag

Söndag: Figaro


Men det är maxat. Jag är ju inte den enda som villl rida på dessa underbara hästar^^. Det blir nog bra sådär. Då får Agneta hjälp 5 ggr i veckan.


Det är en preliminär plan. Men jag är iaf inställd på att rida så mkt som möjligt. Måste träna upp mig inför Spanienresan.

  

Dagens tips:


Det är väl härligt när du kommer till hagen och hästen tittar upp gnäggar och travar till grinden?

Jag har det inte så.


Det är ju väldigt jobbigt när man kommer fram till hästen och den springer åt andra hållet och vägrar låta sig fångas om man inte föser den framför sig?

Jag har det inte så.


Men för er som har envisa hästar som inte vill gå. (Så har jag det). Här är ett tips som borde fungera. Hästen borrar kanske ner framhovarna i marken om du drar i den, mkt förståndigt av hästen. Allt det där dragandet gör ju ont, varför skulle den vilja följa med nu. Men om du har ett grimskaft så kan du faktiskt dra i det snett åt sidan, jag vet inte hur vänligt det här är mot hästens psyke men det rubbar hästens balans och den måste röra sig. Stå framför hästen annars lär den bara böja på halsen. Lycka till! Att flytta bakdelen tvingar också hästen att flytta om vikten men du får oftast hästen mer i cirklar än framåt med den metoden. Du kanske måste upprepa men keep trying.


Tips om du är superstark: Lyft upp hästen på ryggen och gå.


Dagens andra tips:

Praktiserar du en smula horsemanship? Det fungerar bra. Men det är en grej som du inte riktigt får till. Att flytta huvudet, den mildaste graden av dominanshandling.  Istället för att flytta huvudet så duckar hästen och stoppar huvudet i marken.


Lösning: Precis som du ska klappa försiktiga djur under hakan och inte direkt över nosen, kanske du ska vara lika respektfull mot hästen. Flytta huvudet underifrån. Du slipper alla protester. Om hästen kastar upp huvudet får du återgå till ursprungliga med handen på nosryggen. Huvudsaken är att huvudet flyttas.

  

Dagens tredje tips:

Om du har en häst som är spänd i boxen. Om du lyfter på svansen så släpper spänningar i ryggen. Om du håller upp svansen och stryker undersidan av svansen kommer din häst att slappna av. Ev. somna.

Figaro var totalt avslappnad i svansen idag.;P


Dagens fjärde tips:

Det är bra att byta bett och nosgrimma ibland eftersom det kan börja skava i insidan av munnen annars, har jag hört. Stod i hästmagasinet vet inte när. Mitt problem är att Figaro inte har något annat träns.

Klickningen

Klickerträningen idag var fortfarande inriktad på target. Idag lärde han sig att bita och hålla i föremålet. Han plockade också upp det från marken. Duktig pålle. Snart är han som en hund man kan kasta pinnar till.


Det mest fantastiskt med det här är att han aldrig har nafsat efter mig då vi inte tränar. Jag har mitt skärp med en mugg då vi tränar men aldrig annars. När vi tränar vill han äta upp mina fingrar då han tycker att han förtjänar något som han inte har förtjänat. Jag försöker vara jättetydlig med att visa nu är det träning och nu är det inte det. Och det verkar ha gått in kanon. Muggen på skärpet innebär träning och träning innebär godis.


Annars då?

Med all klickerträning och så glömde jag bort att borsta. Hann lägga på sadeln innan jag kom på det. Suck! Tankspridd.

Jag tog även kort idag^^ och jag kliade alla hästarna vid svansen och mellan frambenen, de var slöa och tacksamma.


Ridningen

ingen snubbling, toppen!


Jag var fokuserad på att använda en hjälp i taget. Och helst bara benen och vikten. Det gick bra. Hittade reda på bogarna med den här metoden. Ibland är det bra att bara slappna av och känna hästen framför sig.


Sista punkten, jag blev stoppad av polisen. De kolla körkort och jag fick blåsa. Höll på att glömma körkortet imorse, tur att jag kom ihåg det.


Långt och nyttigt, något du inte fattade? Några frågor? Tankar? Egna tips? Håller du inte med?


Ha de bra


Kommentarer
Postat av: Annelie

Hur länge ska man stå o klappa under svansen? Ska man göra det vaaarje gång?!?!



Pöss

2009-08-17 @ 19:26:36
Postat av: Marie

Fungerar det fortfarande med Czandor? Varför förstöra ett vinnande koncept. När svansen är alldeles "lealös" (försökte hitta ett bra ord) avslappnad i af finns det ju ingen anledning att fortsätta om du inte vill det själv. För då är det nog fysiskt omöjligt att hästen fortfarande är spänd.^^



och det är ju frivilligt om man vill ha en avslappnad häst och det finns säkert massa andra metoder att använda sig av.



Med andra ord, gör som du vill. Det blir bra

2009-08-17 @ 22:18:44
URL: http://marohn.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag har 9,56 kr kvar på mitt konto, även sparkontot, så rik vill jag inte kalla mig direkt :p

2009-08-17 @ 23:30:49
URL: http://faaraah.blogg.se/
Postat av: Farah

Och vad duktig du är som ger så många bra tips. had jag haft häst hade jag varit jävligt tacksam ;)

2009-08-17 @ 23:32:09
URL: http://faaraah.blogg.se/
Postat av: Hannah

Det är en gammal bild haha :P Jag är inte blond nu

2009-08-19 @ 18:17:17
URL: http://hannahstrauss.blogg.se/
Postat av: malin

haha nej, jag har kört två gånger det här året XD så de blir väll när ja fyller 40 lr ngt ;)

2009-08-19 @ 18:49:44
URL: http://maooowlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0