091210 Massa Pirata, och grattis Michael!

Idag badade jag Pirata. Gick först på promenad med honom i nya kopplet och halsbandet. Försöker just nu ignorera honom för han tittar på vad jag äter, fast på stort avstånd och inte under någon längre stund. Han måste kunna stå ut med att jag äter men inte han. Dessutom har han mat på golvet som han inte äter. Så badandet gick bra, han stänger nämligen av när något är obehagligt, lätt att hantera eftersom han inte är så stor. Så det är en anxious submissive dog. Fick väl inte bort alla fleas, men säkert många.

 

lät honom torka i solen med de andra hundarna. lucero einstein wuzz verdi, han är ju naturligt undergiven och vet hur man är social så det var inga problem.

 

gjorde ett längre koppel till honom utav balsnören.

 

just nu ligger han på golvet avslappnad, mitt i rummet. stor bedrift för först ville han inte alls gå in. började om och kom halvvägs, jag släpade in honom resten av biten. väl inne hade han stängt av. (nu gnäller han lite, för att få uppmärksamhet, för att han är osäker? både och kanske. nu ligger han avslappnad mitt på golvet igen. Känner lugn bara av att titta på honom.) I vilket fall, normalt hundbeteende då de kommer till nya platser är att undersöka dem. Blev lite bekymrad då pirata inte ville göra detta. Han rörde sig lite mot mig men knappt och väldans försiktigt och tryckt mot golvet. spred ut torrfoder på golvet men han åt inte. Hundar som inte äter tyder på stor stress. (Nu lade han sig lite närmare). i vilket fall, jag lät honom vara ett tag men ingen förbättring. hämtade korv från kylskåpet. (Im pretty pleased its af is he adores me already. håller ögonen på mig. visar magen så fort jag dyker ner till honom. han har nyss hittat hundbädden.) med korv utspritt lite här och där blev han genast mer intresserad. åt glatt av korven och så tillslut sökte han igenom större delen av rummet.

 

jag har ju alltid föreställt mig att jag ska ha en dominant hund. nu har jag istället en osäker hund. det är enorm skillnad och jag får ta det långsamt. han ifrågasätter inte saker och ting för att han inte vill, utan för att han inte vågar. lärorikt för mig att lära mig hantera sånt beteende. Han vill inte gå in och ut genom dörren. Där stänger han av.

 

michaels födelsedag idag. Internet fungerade inte och pengarna på min mobil var slut. Åkte iväg och fyllde på mobilen så att jag kunde ringa hem. Köpte handdukar. Två stycken till mig. Så kan jag använda de gamla till Pirata.

 

Nu går han runt och undersöker omgivningarna igen lite. Sedan gick han och lade sig på hundbädden igen. Han har legat där större delen av dagen. Han är lite rolig vill vara social men han vågar sig inte riktigt fram, kommer halvvägs och går undan halvvägs och går undan. Viftar på svansen. Han vet inte om det är okej än helt enkelt. Han har inget emot att jag går till honom och klappar på honom, rullar över på rygg och visar magen, för det är så skööönt att bli kliad där.

 

Jag trodde att det skulle bli asjobbigt at gå upp och gå ut och gå, men eftersom jag redan var igång efter handlandet och telefonsamtalet så kändes det bara bra. Huvan över öronen halsduk och jacka, inte frysa inte. Promenerade driven(vägen genom olivfälten till grinden) och tillbaka. Groomen kom tillbaka i sin bil, eftersom det var kolsvart nästan gick vi av till sidan, orolig att han kanske skulle köra fort. Men van som han är med alla djur som springer omkring överallt körde han väldigt lugnt. Pirata reagerade väl på min oro för han blev stel och osäker. Hade bråttom hem efteråt men jag lät honom inte gå först. Han har hela dagen hållit sig bakom mig och gått in i mina ben i sina försök att gå så nära som möjligt. Han ser iaf mig som tryggare än omgivningarna. Uppför sig för övrigt väldigt bra i koppel och går gärna och kikar upp på mig. Att han är van att gå i koppel märks på hans, jag måste kalla det skicklighet, att inte trassla in sig i det. På hemvägen gick vi förbi huvudbyggnaden, där möttes vi av boxrarna och deras skällande. Pirata ville inte närma sig dem. Jag sa jo, och vi kom fram till dem. Upptagen med att skälla på Willy och Urko (boxrarna) så märkte jag inte att Pirata inte var med på noterna att utmana dessa stora hundar. Han slank ur sitt koppel. I mörkret. AAAAAH! Dock gick han ingenstans och kom genast fram när jag lockade på honom. Med kopplet väl på plats och boxrarna på avstånd lugnade han ner sig och blev glad igen. Men innan de slutade med sitt hotfulla skällande var han som klistrad mot mina ben. De är vänliga hundar men kan gadda ihop sig mot andra dominanta hanar. Men eftersom Pirata inte är det minsta kaxig ska det väl mkt till innan de slåss med honom. I vilket fall ville jag inte ha dem runt honom, inte Serios heller. Jag vill att han ska känna att jag kan skydda honom från de andra hundarna. Att han inte ska vara orolig utan lita på att jag kan hantera olika situationer. Det lär väl komma med tiden. Just nu är han väldigt uppmärksam på mig, om jag gör något kikar han lite misstänksamt på mig. Alla större rörelser fångar hans uppmärksamhet. Annars sover han som sagt bara.

 

Har nästan kommit över dörrproblemet. Lockade ut honom med skinka. Är faktiskt noga med att han ska sitta innan han får skinkan. Han har börjat fatta detta med. När vi kom tillbaka igen ville han först inte komma i närheten. Eftersom skinkan var innanför dörren släppte jag kopplet för att erbjuda honom, om han gick in vill säga. Han gick in, utan skinkan. Kallade honom till mig och fick honom att sitta, fick skinkan som belöning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0