091211

Idag tog vi vår första morgonpromenad. inget mål, ingen plan, bara rätt ut i mörkret.Hade även handskar den här gången. Men morgonen var inte så fruktansvärt kall. Efter vår promenad gick jag til badrummet i linne, visst det var kallt, men att komma på tanken ens. I skrivande stund har en av hästarna tröttnat på att jag är uppe och aktiv utan att ge dem frukost, och stör morgonlugnet med sina sparkar. Pirata har gått in och ut genom dörren utan att tveka. När jag kom tillbaka efter mitt toalettbesök låg han på sin hundsäng och han hade släpat dit lite av min tvätt. Eh? Jag vet inte vad det är för sorts beteende för att vara ärlig.

 

Vad tror ni fick honom att göra det?(det var i varje fall inte för att ligga på) Han gjorde det igen.

 

Pirata blev väldigt glad åt att se mig då jag kom tillbaka efter att ha varit i stallet i en timme och en kvart. han var lekfull och full av energi. Han är väldigt artig och noggrann med att inte komma in i mitt space. Just nu är han rolig, går till matskålen tar en tugga går och lägger sig på sin säng för att äta klart. Full av energi som sagt, han måste ju ha dödligt tråkigt härinne. just nu är han hemskt rastlös. Funderar på om han kanske behöver gå på toa.

 

tog med honom ut och gjorde lite sysslor med honom i kopplet men jag höll inte i kopplet. han behövde uppenbarligen komma ut. planterade en stor hög i foderkammaren och en mitt på gårdsplan. Att lära honom vart det är okej att bajsa får bli ett senare problem. Först och främst måste han lära sig att komma när jag ropar. Det är det viktigaste, jag måste kunna lita på att han kommer. Hittat honom först i ena sen den andra soffan. Kan ju inte hindra honom om jag inte är inne men han kanske fattar såsmåningom ändå.

 

 

Jag har upptäckt att han är kräsen vid mat. Torrfoder duger inte som belöning. Vanlig korv duger inte, inte banan, inte russin, hittills bara korven i skivor och skinka som gått ner. Jag och Sarah-Jane åkte till aldi idag igen. Ovanligt mkt shopping. I vanliga fall brukar jag handla en gång i veckan. Köpte ost för att se om det är populärt som belöning. Hittade även mörk choklad, ingen mjölk vill ha.

 

Han har som sagt upptäckt soffan. Ligger i den varje gång jag kommer in, eller hoppar ner när jag öppnar dörren. SJ sa åt mig att lägga stolar i soffan så han låter bli att ligga där. Men man får u förstå honom, soffan är mjukare och varmare än hundbädden. Men han har päls och jag har fått strikta order att han inte får vara i soffan så...

 

Har börjat träna inkallning och sitt, han verkar inte helt blåst. Det dröjer nog inte överdrivet länge innan han förstår det. Han kliar, jag fick inte bort alla löss, måste bada honom igen.

 

Eftersom han är ganska bra på inkallning vågade jag mig ut från gårdsplanen. Jag tog med honom och hämtade foderhinkarna i hagarna. Han var duktig spanade in omgivningarna men höll sig nära och kom när jag kallade på honom. Vi hade tränat inomhus en stund. Jag går till en ände av rummet, ropar på honom, ger honom skinka när han kommer, går till en annan del av rummet och upprepar. Följer han redan efter mig, eller stannar kvar efter att ha fått godisbiten så tränade vi sitt.

 

Red Tarik lektion. Gick väl inte överdrivet bra, men min huvudposition har förbättrats på hästen. huvudet är centralt och jag tittar inte längre ner. Och det kommer naturligt, muskelminne.

 

skickade julkort

fick julkort av SJ, och ett par ridbyxor hon fått som ingte passar hennbe. Passade mig bra. Och hon gav mig massa apelsiner som var från hennes föräldrar. Jag antar att de har ett apelsinträd.


Kommentarer
Postat av: Morfar

Om du fortsätter och matar din jycke med skinka och korv får väl du äta hans torrfoder.Hundar är inte dumma dom vet var det är bäst att ligga skönt.Annars tror jag att det går bra där nere.Jag avundas dig som får vara där nere med så mycke bra fotboll.Jag skojar bara farmor och jag tittar på väderkartan för att se vilket väder det är vi är ägslig att du fryser.Ha så bra och var rädd om Dig

hälsningar från farmor och farfar

2009-12-16 @ 20:43:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0