Helt otroligt

Tittade på Oprah Winfreys show idag, händer inte så ofta vet inte ens hur det stavas.

I alla fall: Det handlade om 90-talets skandaler. Det som fångade mitt intresse var om Lorena Bobbitt, en kvinna som skar av sin mans penis när han sov. Ja, varför blev jag intresserad av den, haha.

Det som är det mest irriterande är att de inte säger något om att mannen blev dömd för misshandel och våldtäckt. I slutet av intervjun påpekar de bara, John förnekade anklagelserna.

Det måste ju ha saknats bevis eller något. Domstolen insåg så mkt som att stackars Lorena befunnit sig i ett sinnesjukt tillstånd vid dådet. Hon befanns inte skyldig och fick inte fängelse. Men det är så fult för det innebär ju egentligen att de trodde på att hon blev misshandlad psykiskt och fysiskt. Men inget straff fick han. Okej, kanske var straff nog att få penisen avskuren. Men de satte faktiskt tillbaka den igen. Han medverkade tydligen i porrfilmer efter "tragedin" så det var säkert inget fel på den heller. Lorena har ett långvarigt lyckligt förhållande nu och ett barn. Tur för henne.

Jag funderade på varför hon inte bara lämnade en sådan man. Men det tog de upp, och hon var en sådant där typiskt offer som tror på mannen när han ber om ursäkt. Som försöker sitt bästa för att rädda sitt äktenskap.

Nu jobbar hon för att minska våld i hemmet och har lämnat händelsen bakom sig.

Jag tycker (med risk att låta feministisk) att mannen borde ha straffats för att hon led så pass av hans penis att hon blev galen och skar av den. Vad tycker du?


Kommentarer
Postat av: Annelie

Jag såg inte allt, men lite. Men jag tror:



- Att han inte dömdes därför han aldrig blev anklagad i rätten. Alltså hon anmälde honom nog aldrig.

- Det är så vanligt att kvinnor stannar i förhållanden som är fel för dem, vare sig det är psykisk och/eller fysisk misshandel, eller andra fel på förhållandet. Man älskar ju trots allt den andra personen, man är gift, ser inte tyrannen som vi andra kan se. Man är nog inte klarsynt. Det är var jag tror.

2009-09-15 @ 17:24:14
Postat av: Marie

Du är alltid så klok Annelie.

2009-09-16 @ 12:54:23
URL: http://marohn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0