Notis

 

Jag red ut med två underbara systrar idag. Jenny och Lisa. Det var jättekul att träffa dem igen för det var längesedan sist. Förhoppningsvis hinner jag täffa dem igen innan jag åker. Träffade även lilla Tove, också underbar såklart. Hon red det nya inköpet, nä det var inte sant det är på foder. Beliss hette hon iaf, var grymt söt och vad jag förstår trevlig me. Hon är utseendemässigt mkt lik en annan ponny Ronja, som tyvärr inte mår så bra. Får se hur det går för henne.

 Släpade Jenny och Lisa igenom grunderna för horsemanship, med andra ord jag spammade deras hjärnor så att de inte kommer komma ihåg ett ord jag har sagt.

 

Jag lärde mig dock lite ny spanska, att siempre betyder alltid och att soy är jag är. Haha, kanske hjälper mig. Just de: Soy sueca, hablas inglés? no? tu parles francais? hablas sueco? Jävlar! Sen är det kört eftersom min spanska är beyond skröplig. Den existerar knappt.

 

Grunderna i horsemanship är enligt mig, á la Marie:

Att inte låta sig flyttas på,

att flytta på hästen,

att ha sitt eget personliga space,

att kunna röra hästen överallt inga undantag (okej rumphålet med område är undantaget),

att flytta undan hästens huvud då man byter sida, (inge mer springande under halsen med andra ord).

Hästen bör ha ett öga eller ett öra mot dig och vara uppmärksam och stilla då du borstar den.

Bara dessa enkla grejer får hästen att visa tecken på samarbetsvilja och undergivenhet såsom tuggande och slickande runt munnen. Om den blinkar mkt funderar den på vad du har för dig.

 

När jag skriver om horsemanship kommer jag att tänka på min egen fräckhet idag. Vilken jag är stolt över. Under ridturen stöter vi på en horsemanship utövare á la Parelli mitt i utförandet. Jag börjar prata och nu har jag namn och telefonnummer och ska besöka henne för att lära mig mer. Hehe, fräckhet som sagt.


Kommentarer
Postat av: Ida

svar: ja, jag läser spanska på stockholms universitet :)

2009-09-03 @ 07:55:04
URL: http://idasundelin.blogg.se/
Postat av: S A N N A ♥

Cool blogg!

2009-09-03 @ 11:53:19
URL: http://sannasrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0