Sviniga flunsan

Johan säger: Hej jag undrar om det finns något gemensamt med de som omkommit i influensan eller om det bara handlar om otur?

Maria Brytting säger: Hej, Merparten av de som har dött i nya influensan har tillhört riskgrupperna (hjärt-, lungsjuka, gravida, svårinställd diabetes, kraftig övervikt, immunsuppresion osv.). Det är således flera olika orsaker varför vissa personer drabbas ovanligt hårt av influensan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5726495.ab

Det är precis det här jag också undrat över. Men nu vet vi varför tjugoåringar har dött i svininfluensan.

Jag vill vaccinera mig mot svininfluensan när det blir tillgängligt för jag vill gärna ha det skyddet innan jag åker, men är inte det egoistiskt av mig att ta av vaccinet när jag inte tillhör riskgrupperna. Jag vill inte bli sjuk, men jag bör inte drabbas så hårt att jag dör ifall att jag får den. Jag vill inte sno någon annans vaccin. De säger vidare i artikeln att alla lär vara vaccinerade inom 6 månader. Vaccinet kommer in i slutet av september. Jag åker i slutet av september. Chansen är inte särskilt stor att jag kommer prioriteras. Men jag hoppas att de har tillräckligt mycket vaccin i början att det räcker till mig.

Så är jag egoistisk eller inte?

Jag måste ringa vårdcentralen och fråga.


Kommentarer
Postat av: Annelie

Du är knappast egoistisk!!!

Du åker utomlands vilket fan gör dig till en i riskgruppen ju. Det har säkert dokumenterats fler fall i Spanien.



Dessutom så menar dem att det inte alls ska vara egoistiskt och att man "tar annans vaccin". Typiskt dig att tänka så, men faktum är att dem menar att genom att INTE ta vaccinet så är du egoistisk eftersom (vad jag förstår) så kan du gå o bära på det och sprida det till andra, trots att du aldrig själv blir speciellt sjuk. Har du då tagit vaccinet kan din kropp lättare döda viruset och då smittas inte lika många. Se till att få vaccinet innan du åker, annars kommer jag bli sjuk av oro!

2009-09-02 @ 20:44:13
Postat av: Annelie

Och 20-åringarna i sverige har inte dött.. De ligger i respirator med konstgjord lunga. (inbillar mig att det är bättre)



Den enda som dött är han som dog i Måndags, han var i riskgruppen och 37 år gammal!

2009-09-02 @ 20:45:24
Postat av: Marie

Haha jag menade tjugooåringar världen över. Eller nåt. Men det spelar ingen roll. Vaccinet kommer till Sverige i oktober occh man ska ta sprutor med två veckors mellanrum. Jag är helt enkelt inte hemma då. Det suger men sånt är livet. Får väl helt enkelt hoppas att jjag inte blir smittad i någon mellanlandning eller när jag väl är framme. Det positiva är att jag inte hör till en riskgrupp.

2009-09-02 @ 23:22:04
URL: http://marohn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0