Trött ju!

Du får bara klappa ihop idag om du lovar att inte klappa ihop imorgon.

Vad pratar jag om, hehe träning såklart.

Jag sprang med Figaro i några minuter, hur jag vill definiera "springa varje dag" är min ensak. :P

Det som stör mig mest är att jag är taggad på att gå ut och ge järnet det är bara det att kroppen inte riktigt vill.  Red både Figaro och Amigo, mockade 5 boxar (behöver inte nämna att boxarna var nästintill rena), och har sprungit de senaste dagarna undanflykter undanflykter. Jag får nog ge mig ut och springa ändå om en stund jag har ingen anledning att låta bli.

Har jag nämnt hur lättlärd Figaro är? Har lekt en hel del horsemanship lekar med honom tidigare. Efter att jag sett Linda hantera sin häst bad jag honom om mer. Jag fick det. Helt otrolig häst. Han fattade jättesnabbt. Dels för att han var hur samarbetsvillig som helst redan från början. Jag började dagen med att bli gnäggad åt av honom när jag hämtade dem i hagen. Båda går fram till staketet och hälsar. Underbart!!!!

Figaro gnäggade åt mig!! Det har hänt några gånger men inte på jäääättelänge. Som jag skrivit tidigare har han inte ens velat komma in. Vilket mirakulöst försvann i samband med att jag skrev om det...

Jag lekte 6 av 7 lekar. Hade ingen aning om att han var så känslig för psykiskt tryck. Ja, det är precis vad det låter. Jag glor på rumpan och han flyttar på den. Skithäftigt!

Lekte cirkelleken, han springer runt mig i trav, ganska nära, repet var inte sträckt iaf. Sedan glor jag på rumpan och han flyttar på den och går in till mitten. Haha, löslongering här kommer vi.

Lekte jojo också. Då backar man hästen genom att skaka på repet. Fattade han? Inte ett smack, inte från början. Men i slutet då var han jätteuppmärksam och backade när jag ville att vi skulle träna squeeze. Han ska även gå framåt när man bjuder in honom. Sedan backa igen, därav namnet jojo.

Squeeze är en annan lek. Hästen ska gå mellan dig och en grej. Jag tränade detta genom att ge en handsignal. När han inte fattade det gjorde jag samma signal och drog i repet. Han fattade fort. Så vi kan snart göra det lös också.

Han är inte intresserad av godis, klart han gillar det i mkt små mängder. Men han är inte intresserad av att jobba för mat. Han är däremot mkt intresserad av att jobba för att bli kliad bakom öronen. Så det var gulligt. Du kallar in hästen och huvudet dyker in under ens arm.

Mkt detaljer idag.

Vänskapsleken, tryckleken, psykiskt tryck, jojo, cirkel och squeeze. Vad vi inte tränade var sidvärts. Det känns lite för svårt.

Kommentarer
Postat av: Tina

Spännande med Spanien - hur länge ska du vara där?

2009-09-15 @ 08:16:49
URL: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0